گروه بازرگانی طاها | ارائه تمامی خدمات مربوط به واردات و صادرات

طاها تجارت - اصلی

چگونه هزینه‌های واردات از چین را محاسبه کنیم؟

محاسبه هزینه واردات از چین

همه ما می‌دانیم که چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کالا در دنیاست که کالاهایی با کیفت بالا و قیمت‌های مناسبی دارد. به همین دلیل، خیلی از تاجران ایرانی علاقه دارند از چین کالا وارد کنند. اما واردات کالا از چین، مثل هر کار تجاری دیگری، قوانین و مراحل خاص خودش را دارد. برای اینکه بتوانید این کار را درست انجام دهید، باید بدانید هزینه‌های واردات چقدر است و محاسبه هزینه واردات از چین چگونه انجام می‌شود.

عوامل موثر بر هزینه‌های واردات

اگر به دنبال این هستید که محاسبه هزینه واردات از چین را چگونه انجام دهید، بیایید با هم نگاهی به عوامل مهمی‌که روی هزینه‌های واردات تأثیر می‌گذارند، بیندازیم.

  • اول از همه، قیمت خود کالا در چین

این قیمت بسته به نوع کالا، کیفیت آن و حتی فصل خرید ممکن است متفاوت باشد. مثلاً ممکن است در فصل‌های خاصی، برخی کالاها ارزان‌تر شوند.

  • دومین عامل مهم، هزینه حمل و نقل

 فکر کنید می‌خواهید یک کانتینر پر از کالا را از یک شهر در چین به ایران بیاورید. این کار هزینه دارد و بسته به اینکه از کشتی، هواپیما یا کامیون استفاده کنید، قیمتش فرق می‌کند.

  • سومین عامل، عوارض گمرکی

 وقتی کالا وارد ایران می‌شود، باید مالیات و عوارض آن را پرداخت کنید که میزان این عوارض برای کالاهای مختلف، متفاوت است.

  • چهارمین عامل، نرخ ارز

از آنجایی که باید کالا را با ارز خارجی (مثلاً دلار یا یوان) بخرید، نوسانات نرخ ارز روی هزینه نهایی شما تأثیر می‌گذارد.

  • پنجمین عامل، هزینه‌های جانبی

هزینه‌های جانبی مثل بیمه کالا، هزینه انبارداری در گمرک، و هزینه‌های ترخیص کالا همگی برای محاسبه هزینه واردات از چین باید لحاظ شوند.

  • ششمین عامل، حجم خرید

طبیعتا هرچه حجم خریدتان بیشتر باشد، هزینه‌های واردات نیز بیشتر می‌شود. البته با خرید بیشتر، فروشندگان کالاهای خود را به قیمت عمده حساب می‌کنند.

نحوه محاسبه هزینه واردات از چین
چه عواملی بر محاسبه هزینه واردات از چین تاثیر می گذارد؟

تعرفه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده

برای محاسبه هزینه واردات از چین باید تعرفه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را نیز لحاظ کنید. وقتی کالایی از چین وارد کشور می‌شود، باید عوارض و مالیاتی به دولت پرداخت شود. این عوارض شامل سه بخش اصلی است:

  • حقوق گمرکی
  • سود بازرگانی
  • مالیات بر ارزش افزوده

هزینه حقوق گمرکی

حقوق گمرکی مبلغی است که برای اجازه ورود کالا از مرزهای گمرکی کشور دریافت می‌شود. نرخ این حقوق در حال حاضر 4 درصد ارزش کالای وارداتی تعیین شده است. به عنوان مثال، اگر ارزش کالای وارداتی 100 میلیون تومان باشد، حقوق گمرکی آن 4 میلیون تومان خواهد بود.

علاوه بر حقوق گمرکی، واردات کالا از چین دارای تعرفه‌های گمرکی نیز می‌باشد. تعرفه گمرکی عوارضی است که دولت برای واردات کالا دریافت می‌کند و شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه تمبر
  • عوارض مهر سربی یا لاکی یا نوارچسب گمرکی
  • ارضیه و انبارداری
  • باربری و تخلیه و بارگیری
  • حق نگهداری کالا در انبارهای اختصاصی یا خارج از محوطه گمرک و حق بدرقه کالا
  • حق آزمایشگاه و تعرفه‌بندی
  • حق نظارت در انتقال کالاها از وسایل حمل به یکدیگر

هزینه سود بازرگانی

سود بازرگانی نیز عوارضی است که دولت بر کالاهای وارداتی اعمال می‌کند. میزان این سود برای انواع مختلف کالاها، متفاوت است و هر ساله توسط هیئت وزیران تعیین می‌شود. این سود معمولا برای کالاهای لوکس و غیرضروری بیشتر است.

هزینه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده نیز بر روی مجموع ارزش گمرکی کالا (ارزش کالا + حقوق گمرکی + سود بازرگانی) اعمال می‌شود. نرخ این مالیات به طور معمول و برای اکثر کالاها 9 درصد است. اما برای برخی کالاها مانند بنزین، سوخت هواپیما، نفت گاز، نوشابه‌های قندی و سیگار، نرخ‌های بالاتری از 15 تا 65 درصد در نظر گرفته شده است.

در مقابل، واردات برخی کالاها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. این کالاها شامل موارد زیر است:

  • دام زنده
  • خوراک دام
  • کاغذ، کتاب، روزنامه، مجله
  • شمش طلا
  • فرش دستباف
  • تجهیزات نظامی‌و امنیتی
  • انواع دارو و لوازم توانبخشی
  • کالاهای اهدایی به مؤسسات خیریه

هزینه‌های حمل و نقل و بیمه

2 عامل دیگری که هنگام محاسبه هزینه واردات از چین باید به آن‌ها توجه کنید، هزینه حمل و نقل و بیمه است.

هزینه‌های حمل و نقل

هنگام واردات کالا از چین، عوامل مختلفی روی هزینه نهایی واردات تاثیر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، روش حمل و نقل انتخابی شماست.

 به طور کلی چهار گزینه برای حمل و نقل کالا از چین به ایران وجود دارد:

  • حمل و نقل دریایی

بیش از 70 درصد واردات جهانی از طریق دریا انجام می‌شود و ارزان‌ترین گزینه است اما زمان زیادی (حدود یک ماه یا بیشتر) طول می‌کشد تا کالاها به دستتان برسند. این روش برای کالاهای حجیم و سنگین مانند کالاهای ساختمانی، ماشین‌آلات و مواد اولیه بسیار مناسب است.

  • حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی برای کالاهای با ارزش، حساس و همچنین محصولات فوری و فصلی مانند میوه‌ها و لوازم دیجیتال بسیار مناسب است. هزینه این روش بسیار بیشتر از حمل دریایی است، اما سرعت ارسال آن بسیار بالاتر است.

  • پست اکسپرس

این روش نوعی از حمل و نقل هوایی است که بیشتر برای ارسال بسته‌های کوچک و سبک با ارزش پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه آن بسته به وزن، حجم و مقصد متفاوت است اما معمولا گران‌تر از حمل دریایی و ارزان‌تر از حمل هوایی معمولی است.

در هر یک از این روش‌ها، هزینه اصلی حمل و نقل بر اساس وزن یا حجم (CBM) کالا محاسبه می‌شود. CBM از فرمول وزن x عرض x ارتفاع تقسیم بر یک عدد ثابت (مثلا 5000 یا 6000) به دست می‌آید.

هزینه حمل و نقل واردات از چین
چهار گزینه برای حمل و نقل کالا از چین به ایران وجود دارد

هزینه‌های مربوط به بیمه

علاوه بر هزینه حمل و نقل، هزینه بیمه نیز یکی از هزینه‌های کلیدی در فرآیند واردات است. هزینه بیمه شامل کارمزد بیمه و نرخ بیمه است و بر اساس ارزش کالا، نوع بیمه، مسیر حمل و نقل و پوشش‌های درخواستی محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه‌های لجستیک

هزینه‌های لجستیک یعنی تمام هزینه‌هایی که از لحظه خرید کالا تا رسیدن آن به دستتان باید بپردازید. که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. هزینه حمل از کارخانه تا بندر مبدأ: فرض کنید کالای شما در شهر گوانگژو چین تولید شده و باید به بندر شانگهای برسد. این حمل داخلی هزینه دارد.
  2. هزینه‌های بندری در مبدأ: وقتی کالا به بندر می‌رسد، باید هزینه‌هایی مثل بارگیری، انبارداری و بازرسی پرداخت شود.
  3. هزینه حمل اصلی: این بخش اصلی از هزینه لجستیک است که بسته به اینکه از کشتی، هواپیما یا قطار استفاده کنید، متفاوت خواهد بود.
  4. بیمه حمل: همانطور که گفتیم بر اساس ارزش کالا و مسیر حمل محاسبه می‌شود و معمولاً درصدی از ارزش کالاست.
  5. هزینه‌های بندری در مقصد: وقتی کالا به ایران می‌رسد، باز هم هزینه‌هایی مثل تخلیه و انبارداری دارد.
  6. هزینه‌های گمرکی: همانطور که پیش تر توضیح دادیم هزینه‌های گمرکی شامل عوارض گمرکی و مالیات‌هاست که بر اساس نوع و ارزش کالا محاسبه می‌شود.
  7. هزینه حمل داخلی در ایران: از بندر یا فرودگاه تا انبار شما هم هزینه حمل وجود دارد.

حالا چطور این هزینه‌ها را میتوان محاسبه کنیم؟

  • ابتدا با چند شرکت حمل و نقل تماس بگیرید و قیمت بگیرید.
  • هزینه‌های بندری را از اداره بنادر استعلام کنید.
  • برای هزینه‌های گمرکی، می‌توانید از سایت گمرک ایران کمک بگیرید.
  • هزینه بیمه را هم از شرکت‌های بیمه استعلام کنید.

یک نکته مهم، همیشه کمی‌بیشتر از آنچه محاسبه کرده‌اید، در نظر بگیرید. چون معمولاً هزینه‌های پیش‌بینی نشده هم وجود دارد.

تکنیک‌های کاهش هزینه‌های واردات

یکی از دغدغه‌های اصلی واردکنندگان در محاسبه هزینه واردات از چین، کاهش این هزینه‌ها است. همانطور که گفتیم هزینه‌های مختلفی در این فرایند دخیل هستند که باید برای کاهش آن‌ها راهکارهای مناسبی پیدا کنید.

اولین و مهم‌ترین راهکار، انتخاب درست روش حمل و نقل است. باید با توجه به نوع کالا، حجم و زمان مورد نیاز، گزینه مقرون به صرفه‌ای را انتخاب کنید. مثلا برای کالاهای کوچک و با ارزش بالا، حمل هوایی انتخاب بهتری است اما برای کالاهای حجیم و ارزان، حمل دریایی ارزان‌تر در می‌آید.

راهکار دیگر، بررسی دقیق هزینه‌های گمرکی و انتخاب کد تعرفه مناسب است. گاهی با بررسی بیشتر می‌توانید کد تعرفه‌ای با نرخ گمرکی کمتری را برای کالا انتخاب کنید. انتخاب بیمه مناسب هم بسیار مهم است، نباید بیمه بیش از حد گران قیمتی را انتخاب کنید، اما در عین حال باید حداقل پوشش لازم را هم داشته باشد.

حمل کالاها با کانتینرهای استاندارد هم می‌تواند هزینه‌های واردات را کاهش دهد. با حمل کانتینری، هزینه‌های بسته‌بندی و حمل درون‌شهری کاهش می‌یابد. گاهی نیز می‌توانید با خرید از طریق شرکت‌های سورس‌کننده هزینه‌ها را کم کنید. این شرکت‌ها کالاها را از چندین فروشنده مختلف جمع‌آوری و با هم ارسال می‌کنند که هزینه کمتری دارد.

جمع بندی

به طور کلی، هنگام محاسبه هزینه واردات از کره جنوبی یا چین یا هر کشور دیگری، عوامل مختلفی را باید بررسی کنید. انتخاب روش حمل و نقل مناسب با توجه به نوع و حجم کالا، از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر هزینه حمل و نقل که بر اساس وزن یا حجم محاسبه می‌شود، هزینه‌های مربوط به بیمه، عوارض گمرک و لجستیک، مالیات‌هایی که بر روی ارزش کالا لحاظ می‌شود و… جزو مواردی هستند که بایستی در محاسبه هزینه‌ها در نظر بگیرید.

طاها تجارت

سوالات متداول

  • کدام روش حمل و نقل برای واردات از چین، مقرون به صرفه تر است؟

روش حمل و نقل دریایی ارزان‌ترین گزینه برای واردات از چین به ایران است. اگرچه زمان بیشتری طول می‌کشد (حدود یک ماه)، اما برای کالاهای حجیم و سنگین، گزینه مناسبی به لحاظ هزینه است.

  • آیا نرخ ارز در محاسبه هزینه واردات از چین تأثیر دارد؟

نرخ ارز یکی از مهم‌ترین عوامل در محاسبه هزینه واردات است. از آنجا که معمولاً خرید از چین با دلار یا یوان انجام می‌شود، تغییرات نرخ ارز می‌تواند تأثیر زیادی روی هزینه نهایی شما داشته باشد. همیشه در محاسبات خود، نوسانات احتمالی نرخ ارز را هم در نظر بگیرید.

  • چه هزینه‌هایی برای واردات از چین باید پرداخت شود؟

علائه بر هزینه‌های مربوط به خود کالا، حمل و نقل و بیمه پس از ورود کالا به ایران، باید هزینه‌های گمرکی شامل حقوق گمرکی (معمولا 4 درصد ارزش کالا)، مالیات بر ارزش افزوده (نرخ عمومی‌9 درصد) و برخی عوارض دیگر را نیز پرداخت کنید.

  • آیا می‌توانم از پرداخت عوارض گمرکی معاف شوم؟

در بیشتر موارد، خیر. اما بعضی کالاها مثل برخی تجهیزات پزشکی یا کالاهای اساسی ممکن است معاف یا با تعرفه کمتری وارد شوند. همچنین، واردات به مناطق آزاد تجاری گاهی معافیت‌هایی دارد. حتماً قبل از واردات، این موارد را از گمرک استعلام کنید.

جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.