گروه بازرگانی طاها | ارائه تمامی خدمات مربوط به واردات و صادرات

طاها تجارت - اصلی

انوانتر در گمرک: نقش و اهمیت آن در واردات و صادرات

تصویری از تبلت نشان دهنده اطلاعات موجودی کالا با عنوان انوانتر در گمرک

اگر می‌خواهید پا به عرصه تجارت بگذارید، باید اصطلاحات گمرکی را بدانید. یکی از این اصطلاحات مهم “انوانتر” است که در واردات و صادرات از کره جنوبی یا هر کشور دیگری نقش مهمی دارد. انوانتر یک کلمه فرانسوی است که به معنای بررسی و فهرست‌برداری از کالاهایی است که در انبار گمرک نگهداری می‌شوند. این کار به شما کمک می‌کند تا از وضعیت کالاهای خود مطمئن شوید. در این مقاله، می‌خواهیم درباره اینکه انوانتر چیست و چطور از آن استفاده می‌شود، صحبت کنیم.

مفهوم انوانتر و کاربرد آن در گمرک

انوانتر چیست؟ همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یک اصطلاح فرانسوی است که در امور گمرکی استفاده می‌شود. این کلمه به معنای بررسی دقیق و فهرست‌برداری از کالاهایی است که در انبار گمرک نگهداری می‌شوند. وقتی شما کالایی را وارد می‌کنید، این کالا ابتدا در انبار گمرک قرار می‌گیرد، که در این زمان با انوانتر می‌توانید قبل از ترخیص کالا، آن را از نزدیک بررسی کنید.

کاربرد اصلی انوانتر در گمرک این است که به شما اجازه می‌دهد مطمئن شوید کالایی که وارد کرده‌اید، دقیقاً همان چیزی است که انتظارش را داشته‌اید. شما می‌توانید کیفیت، کمیت و وضعیت کالا را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت وجود هرگونه مشکل یا تفاوت با آنچه سفارش داده‌اید، قبل از ترخیص کالا متوجه شوید.

دست فردی که در حال استفاده از تبلت برای مدیریت موجودی کالاها است
انوانتر در گمرک

فرآیند ثبت و استفاده از انوانتر

حالا که می‌دانید انوانتر چیست، بیایید ببینیم چطور می‌توان از آن استفاده کرد. برای استفاده از انوانتر، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا باید یک درخواست کتبی به گمرک ارائه دهید و دلیل نیاز به انوانتر را در آن توضیح دهید. همچنین باید فرم درخواست موجودی کالا را پر کرده و به همراه بارنامه و سایر مدارک لازم به گمرک تحویل دهید.

گمرک درخواست شما را بررسی می‌کند و در صورت موافقت، اجازه انوانتر را صادر می‌کند و پس از تأیید، زمان و مکان مناسب برای انوانتر تعیین و به شما اطلاع داده می‌شود. سپس می‌توانید در زمان تعیین شده، همراه با مأمور گمرک به محل نگهداری کالا بروید و  آن را بررسی کنید.

در مرحله بعد مأموران گمرک محصولات شما را با دقت بررسی می‌کنند و تمام اطلاعات مربوط به کالا را ثبت می‌کنند. در این مرحله، ممکن است مأمور گمرک سؤالاتی درباره محصول شما بپرسد. گاهی اوقات، آنها ممکن است نمونه‌هایی از کالا را برای آزمایش بردارند. همچنین، اگر لازم باشد، ممکن است از شما بخواهند مدارک بیشتری ارائه دهید یا تأییدیه‌های خاصی را تهیه کنید.

پس از پردازش کالا، مامور گمرک یک فرم از موجودی کالا را ارائه می‌دهد که حاوی اطلاعاتی در مورد کالا از قبیل نوع، جنس، مقدار، وزن، ارزش و غیره می‌باشد. شما باید این فرم را بررسی کرده و در صورت درست بودن آن را امضا کنید. این فرم انوانتر برای اظهار کالا به گمرک استفاده می‌شود.

برای انوانتر در گمرک باید مدارک مورد نیاز را تهیه و به گمرک تحویل دهید. اسناد و مدارک لازم جهت انوانتر عبارت است از:

  • بارنامه
  • فاکتور مورد نیاز جهت حمل و نقل تجاری
  • گواهی تایید محصول
  • گواهی استاندارد محصول
  • سایر اسناد مربوط به کالا

اهمیت انوانتر برای بازرگانان

انوانتر چیست و چه اهمیتی دارد؟ به عنوان یک بازرگان، انوانتر برای شما اهمیت زیادی دارد. با این فرآیند می‌توانید قبل از اینکه کالای خود را از گمرک خارج کنید، آن را از نزدیک ببینید و بررسی کنید. این فرایند مزایای زیادی دارد، چرا که می‌توانید از سلامت و کیفیت کالای خود مطمئن شوید.

تصور کنید کالایی را از خارج از کشور سفارش داده‌اید. با استفاده از انوانتر، می‌توانید قبل از پرداخت عوارض گمرکی و خروج کالا از گمرک، آن را بررسی کنید. اگر متوجه شوید که کالا آسیب دیده یا با آنچه سفارش داده‌اید متفاوت است، می‌توانید سریعاً اقدام کنید. این کار می‌تواند از ضررهای مالی احتمالی جلوگیری کند.

اگر برایتان سوال شده که مزایا انوانتر چیست، در ادامه برخی از مزایای آن را برایتان شرح می دهیم:

  • می توانید از سلامت و کیفیت کالای خود و هرگونه آسیب، کاهش وزن یا محتوا، تقلب یا تغییر کالا مطلع شوید.
  • می توانید مطموئن شوید که محصولی که سفارش داده اید با شرایط قرارداد مطابقت دارد.
  • به کمک انوانتر، می توانید مالیات و هزینه های محموله خود را به طور دقیق محاسبه
  • می توانید بر اساس نوع، مقدار، ارزش و سایر شرایط کالا، روش اظهار کالای خود را انتخاب کنید.
  • از پرداخت هزینه کم یا زیاد جلوگیری کنید.
  • میتوانید فرآیند تأیید محموله خود را سریعتر و کارآمدتر کنید.
  • از اتلاف وقت، انرژی و هزینه به دلیل تأخیر یا خطاهای تأیید جلوگیری کنید.
 دست فردی با پیراهن آبی در حال نوشتن یا امضای سند
اهمیت انوانتر برای بازرگانان

چگونگی تاثیر انوانتر بر ترخیص کالا

انوانتر بر روند ترخیص کالا هم تأثیر می‌گذارد. وقتی شما از انوانتر استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که کالای شما طبقه‌بندی گمرکی متفاوتی دارد که می‌تواند بر میزان عوارض گمرکی که باید بپردازید تأثیر بگذارد. در برخی موارد، ممکن است حتی باعث کاهش هزینه‌های گمرکی شود.

علاوه بر این، اگر در حین انوانتر متوجه شوید که بخشی از کالای شما آسیب دیده یا مفقود شده، می‌توانید قبل از ترخیص کالا، این موضوع را به مقامات گمرکی اطلاع دهید. این کار در روند بیمه و جبران خسارت به شما کمک زیادی می‌کند.

درست است که استفاده از انوانتر می‌تواند روند ترخیص کالا را کمی‌طولانی‌تر کند، اما اطمینانی که به شما می‌دهد، ارزش این زمان اضافی را دارد. شما با استفاده از این فرآیند، می‌توانید با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید کالا را ترخیص کنید یا خیر.

نکات حقوقی و اداری مرتبط با انوانتر

وقتی سوال انوانتر چیست، مطرح می‌شود، بهتر است نکات حقوقی و اداری آن را هم بدانید. اول از همه، باید بدانید که حق استفاده از انوانتر طبق ماده 99 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی به شما داده شده است، یعنی شما به عنوان صاحب کالا، حق قانونی دارید که درخواست بازدید از کالای خود را در گمرک بدهید.

اما این حق با مسئولیت‌هایی هم همراه است. شما باید تمام مراحل انوانتر را با هماهنگی کامل با مأموران گمرک انجام دهید و نمی‌توانید به تنهایی و بدون حضور مأمور گمرک، کالای خود را بررسی کنید. همچنین، اگر در حین انوانتر به کالا آسیبی وارد شود، مسئولیت آن با شماست.

یادتان باشد که انوانتر فقط به شما اجازه بررسی کالا را می‌دهد. شما نمی‌توانید در این مرحله کالا را از گمرک خارج کنید یا در آن تغییراتی ایجاد کنید. هدف از انوانتر فقط بررسی و اطمینان از وضعیت کالاست.

تصویر دست یک مرد کت و شلوار پوشیده در حال امضای سندی با خودکار
نکات حقوقی انوانتر

جمع بندی

به طور کلی در پاسخ به سوال انوانتر چیست، باید گفت که یک ابزار مهم برای شما به عنوان یک بازرگان است. چرا که با انوانتر می‌توانید قبل از ترخیص کالا، آن را بررسی کنید و از کیفیت و کمیت آن مطمئن شوید که خوشبختانه از بسیاری از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند.

انوانتر یک حق قانونی برای شماست که می‌تواند به بهبود فرآیندهای تجاری شما کمک کند. با استفاده درست از این حق، می‌توانید ریسک‌های تجاری خود را کاهش دهید و با اطمینان بیشتری به فعالیت‌های بازرگانی خود ادامه دهید؛ فقط حواستان باشد که هنگام استفاده از انوانتر، تمام  قوانین و مقررات گمرکی را رعایت کنید. در آخر شما را به مطالعه مقاله “ترخیص کالا چیست” از طاها تجارت دعوت می‌کنیم.

طاها تجارت

سوالات متداول

  • انوانتر چیست؟

انوانتر یک اصطلاح گمرکی است که در فرآیند واردات و صادرات کالا استفاده می‌شود. این کلمه فرانسوی به معنای بررسی و فهرست‌برداری دقیق از کالاهایی است که در انبار گمرک نگهداری می‌شوند.

با انوانتر می‌توانید کالای خود را از نزدیک بررسی کنید، از کیفیت و کمیت آن مطمئن شوید و هرگونه مشکل احتمالی را قبل از خروج کالا از گمرک شناسایی کنید.

  • آیا برای هر محموله می‌توان درخواست انوانتر داد؟

بله، می‌توانید برای هر محموله‌ای که در گمرک دارید درخواست انوانتر بدهید. اما یادتان باشد که گمرک ممکن است در شرایط خاص، مثل محموله‌های حساس یا محرمانه، محدودیت‌هایی اعمال کند.

  • آیا انوانتر هزینه‌ای دارد؟

معمولاً خود فرآیند انوانتر هزینه‌ای ندارد. اما اگر نیاز به جابجایی کالا یا استفاده از تجهیزات خاصی برای بررسی باشد، ممکن است هزینه‌هایی برایتان داشته باشد. بهتر است قبل از درخواست انوانتر، در مورد هزینه‌های احتمالی آن از گمرک سوال کنید.

  • اگر در حین انوانتر متوجه مشکلی در کالا شوم، چه باید بکنم؟

اگر حین انوانتر متوجه مشکلی شدید، باید فوراً آن را به مأمور گمرک حاضر در محل اطلاع دهید. همچنین مشکل آن را در صورتجلسه انوانتر ثبت کنید. سپس، بسته به نوع مشکل، می‌توانید با فروشنده تماس بگیرید یا از گمرک درخواست کنید که اجازه دهد کالا را برای رفع مشکل به انبار دیگری منتقل کنید.

  • آیا می‌توانم در زمان انوانتر از کالای خود عکس بگیرم؟

عکس گرفتن از کالا در زمان انوانتر معمولا ممنوعیتی ندارد، اما باید قبل از این کار از مأمور گمرک حاضر در محل اجازه بگیرید. در برخی موارد، مثل کالاهای حساس یا محرمانه، ممکن است عکاسی ممنوع باشد. پس بهتر است همیشه قبل از هر اقدامی، با مأمور گمرک هماهنگ کنید.

جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.