گروه بازرگانی طاها | ارائه تمامی خدمات مربوط به واردات و صادرات

طاها تجارت - اصلی

فهرست گرانترین محصولات صادراتی ایران به بازارهای جهانی

گرانترین محصولات صادراتی ایران

صادرات به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی، نقش زیادی در توسعه و پیشرفت کشورها دارد. ایران دارای منابع غنی طبیعی است که تنوع تولیدات آن زیاد است، همین امر باعث شده است که کشورمان همواره جزو کشورهای صادرکننده مهم در منطقه و جهان قرار بگیرد. گرانترین محصولات صادراتی ایران، سهم زیادی در درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی دارند.

محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی و حتی محصولات معدنی از جمله گرانترین محصولات صادراتی ایران هستند.

زعفران و محصولات پتروشیمی

محصولات پتروشیمی و زعفران، دو گروه از گرانترین کالاهای صادراتی ایران هستند که نقش مهمی در اقتصاد کشورمان دارند.

زعفران، معروف به “طلای سرخ”، یکی از ارزشمندترین ادویه‌های جهان است که در خاک حاصلخیز ایران به خوبی کشت می‌شود. برای تولید یک کیلوگرم زعفران، به بیش از 200 هزار گل نیاز است. همین امر زحمت زیاد برداشت و تولید آن را اثبات می کند. زعفران ایرانی با طعم و عطر بی‌نظیرش در سراسر جهان شناخته شده است و بازار جهانی پرطرفداری دارد. صادرات این محصول، سالانه درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب اقتصاد کشور می‌کند.

در کنار زعفران، محصولات پتروشیمی نیز جایگاه خوبی در سبد صادراتی ایران دارند. پالایشگاه‌های بزرگ گازی در منطقه پارس جنوبی، محصولاتی چون متانول، اوره، آمونیاک، پلی اتیلن و پلی پروپیلن را تولید می‌کنند. این فرآورده‌های پتروشیمی، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله پلاستیک‌سازی، کشاورزی، دارویی، نساجی و ساختمانی دارند. کیفیت مرغوب و قیمت رقابتی این محصولات باعث شده است که بازارهای صادراتی خوبی در سراسر جهان داشته باشند.

فرش دستباف و محصولات معدنی

ایران سرزمینی است که از دیرباز با هنر و صنایع دستی زیبای آن شناخته شده است. فرش دستباف ایرانی یکی از باارزش‌ترین و گرانترین محصولات صادراتی این کشور به شمار می‌رود.

فرش‌های نفیس و زیبای ایرانی با طرح‌ها و رنگ‌های اصیل، حاصل ماه‌ها کار هنرمندان قالیباف است. هر تار و پود این فرش‌ها با دقت و ظرافت تمام بافته می‌شود تا شاهکاری بی‌نظیر از هنر و صنعت سنتی ایرانی را به جهانیان عرضه کند. فرش‌های ابریشمی، نگاره‌های اصیل ایرانی همچون گل و بوته، شکارگاه و نقش جانوران اساطیری از جمله طرح‌های کهن و زیبای فرش‌های دستباف هستند. کیفیت بسیار بالا و زیبایی خیره‌کننده این فرش‌ها، بازار جهانی خوبی برای آن‌ها ایجاد کرده است.

گرانترین محصولات ایرانی برای صادرات
گرانترین محصولات ایرانی برای صادرات

در کنار فرش دستباف، بخش معادن و صنایع معدنی، یکی دیگر از ارکان مهم صادرات ایران است. این کشور دارای منابع غنی مس، آهن، سرب، روی و فلزات گرانبهاست. این محصولات معدنی پس از فرآوری، بخش قابل توجهی از صادرات ایران را تشکیل می‌دهند. فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نیز در این گروه قرار می‌گیرند و نقش مهمی در تامین درآمد ارزی برای کشور دارند.

خاویار و محصولات کشاورزی

همانطور که می‌دانید کشور ما دارای آب و خاک حاصلخیز و تنوع آب و هوایی خوبی است که باعث شده یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی و باغی در جهان شود. برخی از این کالاهای کشاورزی جزو گران‌ترین محصولات صادراتی ایران محسوب می‌شوند.

خاویار ایرانی، یکی از شاهکارهای طبیعت و از گرانقیمت‌ترین خوراکی‌های دنیاست. این محصول، از گونه‌های خاص ماهیان خاویاری مانند ازون‌برون، شیپ، قره‌برون و چالباش که در دریای خزر زندگی می‌کنند، تهیه می‌شود. خاویار با طعم منحصربفرد و ارزش غذایی بالایش در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. صادرات خاویار برای ایران علاوه بر درآمد ارزی، یک نماد ملی و میراث فرهنگی نیز محسوب می‌شود.

در کنار خاویار، محصولات کشاورزی دیگری همچون پسته، زعفران، خرما، انار، انجیر و سایر میوه‌ها و خشکبار نیز از گرانترین کالاهای صادراتی ایران هستند. کیفیت بالا و طعم بی‌نظیر این محصولات باعث شده تا بازارهای جهانی پرطرفداری داشته باشند. پسته رفسنجان، زعفران کاشان، خرمای مضافتی از گرانترین محصولات صادراتی ایران هستند.

همراه طاها تجارت باشید: واردات از کره جنوبی

تجزیه و تحلیل بازارهای هدف

برای فروش بهتر و بیشتر گرانترین محصولات ایران در کشورهای دیگر، باید بازارهای هدف را به خوبی بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند که بهترین مشتریان را پیدا کنید و راه‌های درست فروش را انتخاب کنید.

  • کشورهای آسیایی مثل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از مهم‌ترین خریداران نفت، گاز، پتروشیمی و فلزات ایران هستند. آن‌ها همچنین محصولات کشاورزی گران‌قیمت مثل زعفران، پسته و خرما را هم از ایران می‌خرند.
  • کشورهای اروپایی و ثروتمند هم مثل انگلیس، فرانسه و آلمان، معمولا مشتریان خوبی برای فرش دستباف، خاویار و زعفران ایرانی هستند.
  • کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عربستان نیز به دلیل درآمد بالا، از خریداران محصولات گران‌قیمت ایران به حساب می‌آیند.
  • آمریکا هم در چند سال اخیر که تحریم ها کمتر شده، به یکی از بازارهای مهم فرش، پسته و خاویار ایرانی تبدیل شده است.
تجزیه و تحلیل بازارهای هدف برای صادرات
تجزیه و تحلیل بازارهای هدف برای صادرات

استراتژی‌های قیمت‌گذاری و بازاریابی

برای بازاریابی و قیمت‌گذاری جهت صادرات، اول از همه، باید روی کیفیت عالی و سنت دیرینه این محصولات مثل زعفران، فرش و خاویار تأکید کنید. باید به مشتریان نشان دهید که این کالاها از ریشه های تاریخی غنی در ایران برخوردارند.

دوم، باید برای این محصولات یک نام و نشان تجاری (برند) قوی بسازید. این کار به محصولاتتان ارزش و اعتبار خاصی می دهد و نام برندتان در ذهن مصرف کنندگان می ماند. همچنین باید دقیقاً بدانید که چه کسانی مشتریان اصلی شما هستند و از چه راه هایی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنیم. برای مثال، برای صادرات فرش و زعفران، باید در فروشگاه های لوکس، رستوران های گران قیمت و مراسم های ویژه حضور داشته باشید.

علاوه بر این ها بسته بندی محصولات صادراتی باید زیبا و جذاب باشد تا کیفیت آن را به خوبی نشان دهد. یک بسته بندی شیک می تواند ارزش کالا را در نگاه اول نشان دهد. یادتان باشد که قیمت گذاری باید متناسب با کیفیت و ارزش واقعی کالا باشد. اگر قیمت خیلی پایین باشد، ممکن است مشتری فکر کند کیفیت آن پایین است.

در آخر، باید از کانال های فروش درست و لوکس مثل حراجی ها، گالری ها و بوتیک های معروف استفاده کنید تا محصولات گران قیمت ایرانی را در معرض دید بهترین مشتریان قرار دهید.

جمع بندی

در یک کلام، گرانترین محصولات صادراتی ایران مانند زعفران، فرش و خاویار، پتانسیل زیادی برای فروش بیشتر در بازارهای جهانی دارند. اما برای رسیدن به این هدف، باید بازار های صادرت و فروش را تحلیل کنید و راه های بازاریابی و قیمت گذاری درستی را انتخاب کنید.

طاها تجارت

سوالات متداول

  • گرانترین محصولات صادراتی ایران چه محصولاتی هستند؟

برخی از گرانترین محصولات صادراتی ایران عبارتند از: نفت خام و فرآورده‌های نفتی، معادن گازی و محصولات پتروشیمی مانند متانول، اوره و پلی‌اتیلن، فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و مس، خاویار ایرانی، محصولات کشاورزی لوکس مانند زعفران، پسته و خرما و فرش دستباف

  • دلیل گران بودن این محصولات چیست؟

دلایل اصلی گران بودن این محصولات کیفیت بالا و اصالت آنها، تاریخی و فرهنگی بودن برخی محصولات مانند خاویار، زعفران و فرش، فرآیند تولید سخت و زمان‌بر، تقاضای بالای جهانی برای محصولاتی مانند نفت، گاز و پتروشیمی ومنحصربفرد بودن محصولی مانند فرش ایرانی دستباف است.

  • مهم‌ترین بازارهای هدف این محصولات کدامند؟

کشورهای ثروتمند اروپایی مانند انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا، کشورهای پردرآمد آسیایی مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عربستان، بازارهای لوکس جهانی و مراکز خرید گران‌قیمت و رستوران‌های مجلل و مراسم‌های ویژه در سراسر جهان

جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.