گروه بازرگانی طاها | ارائه تمامی خدمات مربوط به واردات و صادرات

طاها تجارت - اصلی

راهنمای کامل خدمات حمل و ترخیص کالا از چین به ایران

متن فارسی خدمات حمل و ترخیص کالا از چین به ایران همراه با تصویری از یک هواپیما و بسته‌های کالا روی نقشه چین

چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا در جهان شناخته می‌شود. از این رو، بسیاری از شرکت‌ها و تاجران برای تامین نیازهای خود به خرید محصولات چینی روی می‌آورند، اما فرآیند واردات کالا از چین ممکن است پیچیده و چالش‌برانگیز باشد؛ اینجاست که خدمات حمل و ترخیص کالا از چین اهمیت پیدا می‌کند. این خدمات مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که از زمان خرید کالا در چین تا تحویل آن در مقصد انجام می‌شود.

انتخاب شرکت‌های حمل و نقل معتبر

اگر می‌خواهید از چین، کالایی را وارد کنید، انتخاب شرکت حمل و نقل معتبر، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که باید بگیرید. برای این کار اول از همه، سعی کنید شرکت‌هایی را پیدا کنید که سابقه خوبی در این زمینه دارند.  سپس مجوز، مدارک و گواهینامه‌های شرکت را بررسی کنید، یک شرکت معتبر باید تمام مجوزهای لازم برای فعالیت در این حوزه را داشته باشد.

به دامنه خدماتی که ارائه می‌دهند هم، توجه کنید. آیا می‌توانند تمام کارهای شما را از بارگیری در چین تا تحویل در مقصد و ترخیص گمرکی پوشش دهند؟ شرکتی که خدمات بیشتر و کامل تری ارائه می‌دهد، کار را برایتان ساده‌تر می‌کند.

علاوه بر این‌ها، قیمت‌ها را مقایسه کنید، اما فقط به دنبال ارزان‌ترین گزینه نباشید. چرا که گاهی اوقات، قیمت پایین به معنای خدمات ضعیف‌تر است. پس سعی کنید تعادلی بین قیمت و کیفیت خدمات پیدا کنید.

در نهایت، با چند شرکت صحبت کنید و ببین کدام یک بهتر می‌تواند تمام مراحل و خدمات حمل و ترخیص کالا از چین را برایتان انجام دهد.

فردی در حال کار با لپ‌تاپ و جعبه‌های بسته‌بندی در اطراف او، که نشان‌دهنده خدمات حمل و ترخیص کالا از چین است.
انتخاب شرکت‌های حمل و نقل معتبر

مراحل ترخیص کالا از گمرک چین

وقتی از خدمات حمل و ترخیص کالا از چین استفاده می‌کنید، یکی از مهم‌ترین مراحل، ترخیص کالا از گمرک چین است. در این راستا، اول از همه، باید بدانید که قوانین گمرکی برای کالاهای مختلف متفاوت است. پس قبل از شروع فرآیند، حتماً از قوانین مربوط به کالای خودت مطلع شوید، تا با مشکلی برخورد نکنید.

پس از آن تمام اسناد لازم مثل بارنامه، فاکتور، گواهی مبدأ، پکینگ لیست (که به آن لیست عدل‌بندی هم می‌گویند)، بیمه‌نامه و مجوزهای مخصوص کالا از کشور چین را باید آماده کنید. اگر از خدمات حمل و ترخیص کالا از چین استفاده می‌کنید، معمولاً شرکت ارائه‌دهنده این خدمات در تهیه این اسناد به شما کمک می‌کند.

بعد از آماده شدن اسناد، پروسه ترخیص کالا شروع می‌شود. در این مرحله اسناد توسط مقامات گمرکی بررسی و کالاهای وارداتی ارزیابی می‌شوند، پس از آن هم عوارض و مالیات‌های گمرکی تعیین می‌شوند، که بعد از پرداخت هزینه‌های ترخیص، مالیات و عوارض گمرکی، می‌توانید کالای خود را از گمرک خارج کنید.

صادرات از کره جنوبی با طاها تجارت

نکات کلیدی در حمل کالا از چین

در حمل کالا از چین، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا فرآیند واردات را راحت‌تر انجام دهید و با مشکلی مواجه نشوید.

  • روش حمل را با توجه به نوع کالا و بودجه‌تان انتخاب کنید.
  • قوانین گمرکی چین را به دقت بررسی کنید.
  • تمام اسناد و مدارک لازم را کامل و دقیق آماده کنید.
  • حتماً محصولاتتان را بیمه کنید تا اگر هرگونه مشکلی به وجود امد، ضرر زیادی نکنید.
  • یک شرکت حمل و نقل معتبر و باتجربه انتخاب کنید که خدمات حمل و ترخیص کالا از چین را به صورت کامل انجام دهد.
  • از بسته‌بندی مناسب برای محصولات استفاده کنید.
  • هزینه‌های جانبی مثل عوارض گمرکی و مالیات را حتما در نظر بگیرید.
  • برای ترخیص کالا از گمرک از قبل برنامه‌ریزی کنید
  • در طول مسیر، وضعیت محصولات را مرتب پیگیری کنید.
کانتینرهای حمل و نقل با پرچم چین که نشان‌دهنده صادرات از این کشور است
مراحل ترخیص کالا از گمرک چین

روش‌های جمل کالا

وقتی می‌خواهید کالایی را از چین وارد کنید، باید بین سه روش اصلی حمل و نقل ( دریایی، هوایی و زمینی)، بهترین آن را انتخاب کنید. انتخاب روش حمل به عواملی مثل نوع کالا، وزن و حجم آن، فوریت نیاز به کالا، بودجه و مسیر حمل بستگی دارد.

  1. حمل دریایی معمولاً ارزان‌ترین گزینه است، به خصوص برای محموله‌های بزرگ یا سنگین. اما زمان‌بر است و ممکن است چند هفته طول بکشد تا کالا به مقصد برسد. اگر عجله ندارید و می‌خواهید کمتر هزینه کنید، این گزینه حمل خوبی است.
  2. حمل هوایی سریع‌ترین روش است. اگر کالایتان فاسدشدنی است یا نیاز فوری به آن دارید، حمل هوایی بهترین انتخاب است. البته هزینه‌اش بالاتر است و برای محموله‌های خیلی بزرگ یا سنگین مناسب نیست.
  3. حمل زمینی (که شامل حمل با کامیون یا قطار می‌شود) معمولاً برای مسیرهای کوتاه‌تر یا برای رساندن کالا به بندرگاه‌ها یا فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

هزینه‌های حمل و ترخیص کالا

وقتی از خدمات حمل و ترخیص کالا از چین استفاده می‌کنید، باید بدانید که هزینه‌های مختلفی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. به طور کلی هزینه حمل بار از چین به‌طور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • روش حمل بار (دریایی و هوایی)
  • نوع کالا و کلاس خطر
  • وزن و حجم بار
  • نوع قرارداد خرید (اینکوتِرمز)
  • نوع بیمه بار ارسالی

اول از همه، هزینه‌ی حمل و نقل است که بسته به روشی که انتخاب می‌کنید (دریایی، هوایی یا زمینی) متفاوت خواهد بود. معمولاً حمل دریایی ارزان‌تر است، اما زمان بیشتری می‌برد. هزینه‌های گمرکی که شامل عوارض و مالیات می‌شود، بسته به نوع کالا و ارزش آن متغیر است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل و ترخیص کالا از چین معمولاً به شما در برآورد این هزینه‌ها کمک می‌کنند.

یادتان باشد که بیمه کردن کالا ممکن است در ابتدا به نظر هزینه اضافی بیاید، اما اگر اتفاقی برای کالا بیفتد، مثلا آسیبی ببیند یا مفقود شود، بیمه هزنیه آن را پرداخت می‌کند. علاوه بر این، هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی و انبارداری را هم فراموش نکنید، گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد کالا، مدتی در انبار بماند که این هم هزینه دارد.

نمادهای مختلف مرتبط با تجارت جهانی، از جمله هواپیما، کانتینر، نمودار و علامت دلار
هزینه‌های حمل و ترخیص کالا

راهکارهای کاهش هزینه و زمان

با راهکار‌های زیر، می‌توانید هزینه خدمات حمل و ترخیص کالا از چین را کاهش دهید و در زمان کمتری، محصول مورد نظرتان را وارد کنید:

  • همه محصولات مورد نظرتان را لیست کنید و به جای چند محموله کوچک، یک محموله بزرگ‌تر ارسال کنرا یک باره وارد کنید. این کار هزینه‌های حمل را کاهش می‌دهد.
  • انتخاب زمان مناسب برای ارسال هم مهم است. سعی کنید در فصل‌های شلوغ مثل تعطیلات چینی کالایی وارد نکنید.
  • سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که کالایتان مستقیماً از گمرک به مقصد نهایی برود و مجبور نشوید هزینه ای را هم بابت نگهداری در انبار پرداخت کنید.

جمع بندی

به طور کلی واردات کالا از چین فرآیندی پیچیده است، اما با دانستن مراحل مختلف واردات، از انتخاب روش حمل گرفته تا ترخیص کالا از گمرک، می‌توانید این فرآیند را با موفقیت انجام دهید. استفاده از خدمات حمل و ترخیص کالا از چین هم می‌تواند بسیاری از دشواری‌های این مسیر را برایتان آسان‌تر کند.

به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی دقیق، انتخاب شرکای تجاری معتبر، و آگاهی از قوانین و مقررات، کلیدهای موفقیت در این زمینه هستند.  اگرچه ممکن است در ابتدا این فرآیند کمی‌دلهره‌آور به نظر برسد، اما با تجربه و دانش بیشتر، خواهید دید که واردات از چین می‌تواند فرصت‌های تجاری ارزشمندی برایتان فراهم کند. در مقاله “لیست کالاهای وارداتی از چین به ایران” سعی شده تا به شما در انتخاب کالای وارداتی از چین کمک کنیم.

طاها تجارت

سوالات متداول

  • کدام شیوه حمل را می‌توانید برای حمل بار خود از چین به ایران انتخاب کنید؟

انتخاب  روش حمل کالا بین 3 گزینه هوایی، زمینی و دریایی، به عواملی مثل نوع کالا، هزینه، زمان تحویل و مقدار آن بستگی دارد. با توجه به شرایط تحریم، باید دقت بیشتری در انتخاب روش حمل داشته باشید.

  • مهم ترین محموله‌های شبکه ترانزیت ایران و چین کدامند؟

محموله‌های مهمی‌که بین ایران و چین جابجا می‌شوند، معمولا شامل مواد اولیه صنعتی، تجهیزات الکترونیکی، پوشاک، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، لوازم پزشکی و مواد غذایی هستند.

  • حمل کالا از چین به ایران چقدر طول می‌کشد؟

زمان حمل کالا هم متفاوت است؛ مثلاً حمل دریایی حدود 20 تا 25 روز و حمل هوایی کمتر از یک هفته طول می‌کشد.

  • هزینه حمل کالا از چین به ایران تحت‌تأثیر چه عواملی است؟

هزینه حمل کالا از چین به ایران به عوامل مختلفی مثل روش ارسال، مسافت، هزینه‌های گمرکی، بیمه، انبارداری و نرخ ارز، خدمات حمل و ترخیص کالا از چین بستگی دارد.

  • آیا می‌توان حمل کالا از چین را خودمان انجام دهیم؟

اگرچه می‌توانید صفر تا صد واردات کالا از چین را خودتان انجام دهید، اما به دلیل پیچیدگی‌های این فرآیند، بهتر است از یک شرکت حمل و نقل معتبر و خدمات حمل و ترخیص کالا از چین کمک بگیرید.

جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.