گروه بازرگانی طاها | ارائه تمامی خدمات مربوط به واردات و صادرات

طاها تجارت - اصلی

فرآیندهای استریپینگ و استافینگ در گمرک: تاثیرات بر تجارت و لجستیک

کانتینرهای رنگارنگ در بندرگاه با جرثقیل بزرگ برای تخلیه و بارگیری

در دنیای امروزی که خرید و فروش کالا بین کشورهای مختلف و واردات از کره جنوبی یا سایر کشورها بسیار رایج است، گمرک نقش خیلی مهمی در درست انجام شدن این فرایند دارد. در گمرک، دو کار مهم انجام می‌شود که به آنها استریپینگ و استافینگ می‌گویند، اگر برایتان سوال شده است که استریپ و استافینگ در گمرک چیست؟ بهتر است با ما در ادامه این مقاله همراه باشد.

تعریف استریپینگ و استافینگ

استریپ و استافینگ در گمرک چیست؟ این دو اصطلاح به زبان ساده یعنی خالی کردن و پر کردن کانتینرها.

استریپینگ به معنای تخلیه کردن یا خالی کردن کانتینر است. هر زمانی که کانتینر پر از کالا به گمرک می‌رسد، این جعبه بزرگ را باز می‌کنند و تمام کالاها را از داخل آن بیرون می‌آورند. این کار را استریپینگ می‌گویند. با انجام این کار، مسئولان گمرک می‌توانند کالاها را به دقت بررسی کنند، آنها را بشمارند و مطمئن شوند که همه چیز طبق قوانین و مقررات است.

از طرف دیگر، استافینگ درست عکس این عمل است، یعنی پر کردن کانتینر با کالا. بعد از اینکه کالاها بررسی شدند و همه چیز طبق برنامه و قانونی بود، کارگران دوباره آنها را داخل کانتینر می‌چینند، طوری که از فضای کانتینر به بهترین شکل استفاده شود و کالاها در طول سفر آسیب نبینند. این فرایند چیدن و پر کردن دوباره کانتینر را استافینگ می‌نامند.

فرآیند تخلیه و بارگیری کالاها از کانتینر با استفاده از نوار نقاله و کارگران
استریپینگ و استافینگ در گمرک

نقش این فرآیندها در حمل و نقل کانتینری

اگر برایتان سوال شده که نقش استریپ و استافینگ در گمرک چیست؟ باید بدانید که وقتی یک کشتی بزرگ به بندر می‌رسد، کانتینرها از آن تخلیه می‌شوند که بعضی از این کانتینرها باید باز و محتویاتشان بررسی شود؛ اینجاست که استریپینگ کمک زیادی می‌کند. با خالی کردن کانتینر، مأموران می‌توانند کالاها را بررسی کنند، مطمئن شوند که همه چیز درست است و هیچ کالای غیرقانونی وجود ندارد.

پس از بررسی، نوبت به استافینگ می‌رسد وکالاها دوباره در کانتینر چیده می‌شوند، اما این بار ممکن است به شکل متفاوتی چیده شوند. مثلاً، کالاهایی که به یک مقصد می‌روند، در یک کانتینر جمع شوند که حمل و نقل آن راحت تر شود.

این فرآیندها به شرکت‌های حمل و نقل کمک می‌کنند تا از فضای کانتینرها بهتر استفاده کنند. مثلا اگر یک کانتینر نیمه‌پر از چین به ایران بیاید. با استریپینگ و استافینگ، می‌توان کالاهای دیگری را که باید به همان مقصد بروند، به این کانتینر اضافه کرد، که این کار هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد و از اتلاف فضا جلوگیری می‌کند.

مزایا و چالش‌های استریپ و استاف

سوال اصلی اسن است که مزایا و پالش‌های استریپ و استافینگ در گمرک چیست؟ در این راستا می‌توان گقت که این کارها مزایای زیادی دارند. مثلاً، کمک می‌کنند تا از فضای کانتینر بهتر استفاده شود. همچنین، به مأموران گمرک کمک می‌کند که همه چیز را خوب چک کنند، تا همه چیز طبق قانون پیش رود. اما طبیعتا مشکلاتی هم دارند. مثلاً، وقت زیادی می‌گیرند و ممکن است کالاها دیرتر برسند. گاهی هم ممکن است چیزی آسیب ببیند.

در ادامه مزایا و چالش‌های استریپ و استاف را شرح می‌دهیم:

مزایا

  • فضا برای کالاهای بیشتر باز می‌شود.
  • ماموران می‌توانند همه چیز را خوب بررسی کنند.
  • پول کمتری برای حمل و نقل خرج می‌شود.
  • کالاها سالم‌تر می‌رسند چون بهتر چیده می‌شوند.
  • جلوی ورود کالاهای غیرقانونی گرفته می‌شود.

معایب و چالش‌ها

  • زمان زیادی می‌گیرد و کالاها دیرتر می‌رسند.
  • به افراد ماهر با تجربه نیاز است که باید به آنها پول بدهند.
  • ممکن است حین تخلیه و بار کردن، به کالاها آسیب برسد.
  • کار سختی است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.
  • گاهی معلوم نیست اگر مشکلی پیش بیاید، تقصیر کیست.
کارگران در حال بارگیری و ثبت اطلاعات بسته‌ها در یک وسیله نقلیه
مزایا و چالش‌های استریپ و استاف

بهترین شیوه‌ها برای مدیریت استریپینگ و استافینگ

برای اینکه استریپینگ و استافینگ به بهترین شکل انجام شوند، اول از همه، باید همه چیز را خوب برنامه‌ریزی کنید. یعنی قبل از اینکه کانتینر برسد، باید بدانیم چه کالاهایی داخل آن است و چطور می‌خواهید آنها را خالی و دوباره پر کنید. همچنین باید از افراد ماهر استفاده کنید، این کار مثل چیدن یک پازل بزرگ است و نیاز به تجربه دارد. کارگرانی که این کار را انجام می‌دهند باید آموزش خوبی دیده باشند تا بدانند چطور با کالاهای مختلف رفتار کنند و آنها را طوری بچینند که آسیب نبینند.

استفاده از فناوری هم  می‌تواند خیلی کمک کند. مثلاً، استفاده از نرم‌افزارهایی که نشان می‌دهند چطور کالاها را در کانتینر بچینیم تا بیشترین استفاده از فضا را داشته باشیم یا استفاده از اسکنرها برای بررسی سریع‌تر محتویات کانتینر.

یادتان باشد که داشتن ارتباط خوب بین همه افرادی که در این کار دخیل هستند، خیلی مهم است. از رانندگان کامیون گرفته تا مأموران گمرک و مدیران انبار، همه باید با هم در ارتباط باشند تا کار به درستی پیش برود.

ملاحظات ایمنی و امنیتی در استریپ و استاف

اکنون که می‌دانید استریپ و استافینگ در گمرک چیست، در ادامه نکات ایمنی و امنیتی این فرایند را بررسی می‌کنیم:

  • باید مراقب کالاها بود. بعضی کالاها ممکن است شکننده باشند، مثل شیشه، یا خطرناک باشند، مثل مواد شیمیایی. باید با هر کدام از اینها به روش خاص خودش رفتار کرد. مثلاً، مواد خطرناک باید در جای مخصوص نگهداری شوند و فقط افراد آموزش دیده آن‌ها را جابه جا کنند.
  • ایمنی کارگران خیلی مهم است. آنها باید لباس‌های مخصوص بپوشند، مثل کلاه ایمنی، کفش‌های محکم و دستکش.همچنین، باید به کارگران آموزش داده شود که چطور درست بلند کنند و حمل کنند تا به کمرشان آسیب نرسد.
  • باید مطمئن شد که هیچ کالا غیرقانونی یا خطرناک وارد کشور نمی‌شود. برای این کار، گاهی از سگ‌های آموزش دیده یا دستگاه‌های اسکنر استفاده می‌شود.
  • باید مراقب بود که دزدی نشود که در این راستا معمولاً دوربین‌های مداربسته در محل نصب می‌شوند و نگهبان‌ها هم بازرسی می‌کنند.
  • باید مراقب محیط زیست هم بود. گاهی ممکن است مواد شیمیایی و… بریزند و به زمین یا آب آسیب برسانند.
  • همه اطلاعات را باید دقیق ثبت کرد. مثلا نوشتن اینکه چه چیزهایی از کانتینر خارج شده و چه چیزهایی دوباره داخل آن گذاشته شده است.
  • باید برای مواقع حساس آماده بود مثلاً اگر آتش‌سوزی یا تصادف رخ داد، همه باید بدانند در این شرایط چه کار باید بکنند و کجا بروند.
  • هر کشور قوانین خاص خودش را برای استریپ و استاف دارد و باید از آنها پیروی کرد.
 کانتینرهای باری در محوطه بندر برای انجام فرایند استریپینگ و استافینگ در گمرگ
استریپ و استاف

جمع بندی

در این مقاله، با دو کار مهم در دنیای تجارت آشنا شدید. استریپینگ و استافینگ که به معنا خالی کردن و پر کردن کانتینرها است، نقش بزرگی در چرخه حمل و نقل کالاها بین کشورها دارند. این دو کار، فواید زیادی دارند و کمک می‌کنند تا از فضای کانتینرها بهتر استفاده شود، کالاها راحت‌تر بازرسی شوند و هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا کند. همچنین، جلوی ورود کالاهای غیرقانونی را می‌گیرند.

فرآیند استریپینگ و استافینگ شاید ساده به نظر برسند، اما نقش مهمی در تجارت جهانی دارند و با مدیریت درست این فرآیندها، می‌توانید با امنیت بالا و به صورت اقتصادی تجارت کنید، که نه تنها به نفع شرکت‌های حمل و نقل است، بلکه در نهایت به نفع همه مصرف‌کنندگان هم خواهد بود. در آخر برای مطالعه بیشتر مقاله “ترخیص کالا چیست” را به شما مخاطب عزیز پیشنهاد می‌کنیم.

طاها تجارت

سوالات متداول

  • استریپ و استافینگ در گمرک چیست؟

انجام استریپ و استافینگ در گمرک دو فرآیند مهم در حمل و نقل بین‌المللی کالا هستند. استریپ به معنای خالی کردن کانتینر است. در این فرآیند، کالاها از داخل کانتینر خارج می‌شوند تا مأموران گمرک بتوانند آنها را بررسی کنند. استافینگ، برعکس استریپ و به معنای پر کردن مجدد کانتینر است. پس از بازرسی، کالاها دوباره به شکلی منظم داخل کانتینر چیده می‌شوند.

  • استریپینگ و استافینگ چقدر طول می‌کشد؟

زمان انجام فرایند  استریپینگ و استافینگ بستگی به اندازه کانتینر، نوع کالاها و تعداد افرادی که کار می‌کنند، دارد. معمولاً، خالی کردن یا پر کردن یک کانتینر بزرگ بین 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد. اما اگر کالاها خیلی سنگین یا شکننده باشند، ممکن است بیشتر طول بکشد. گاهی هم اگر همه چیز خوب پیش برود و کارگرها خیلی ماهر باشند، سریع‌تر انجام می‌شود.

  • آیا همه کانتینرها باید استریپ و استاف شوند؟

همه کانتینرها نیاز به استریپ و استاف ندارند. بعضی کانتینرها بدون باز شدن از مبدأ به مقصد می‌روند. اما در مواردی، این کار لازم می‌شود. مثلاً وقتی گمرک می‌خواهد محتویات را بررسی کند، یا وقتی قرار است کالاها بین چند کانتینر تقسیم شوند. همچنین، گاهی برای اطمینان از اینکه کالاها درست چیده شده‌اند و آسیب نمی‌بینند، این کار انجام می‌شود.

جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.