گروه بازرگانی طاها | ارائه تمامی خدمات مربوط به واردات و صادرات

طاها تجارت - اصلی

آشنایی با آداب و رسوم فرهنگی کره جنوبی

آداب و رسوم مردم کره جنوبی

کره جنوبی کشوری در شرق آسیا است که هم تاریخ کهنی دارد و هم در دنیای امروزه بسیار پیشرفته است. در این کشور سنت‌های قدیمی ‌و تکنولوژی‌های جدید در کنار هم دیده می‌شوند، یعنی فرهنگ و آداب و رسوم کره جنوبی ترکیبی از سنت‌های کهن و مدرنیته است.

مردم کره به احترام گذاشتن خیلی اهمیت می‌دهند، به ویژه احترام به بزرگترها. آنها روابط خانوادگی و دوستی را مهم می‌دانند و سعی می‌کنند همه با هم خوب باشند. کره‌ای‌ها رسم‌های جالبی دارند. مثلاً طرز سلام کردن و غذا خوردنشان با ما فرق دارد. آنها جشن‌های خاص خود را دارند که در آن دور هم جمع می‌شوند و شادی می‌کنند. در عین حال، کره جنوبی در ساخت گوشی‌های هوشمند، ماشین و حتی موسیقی و فیلم‌هایش در دنیا معروف است. این ترکیب سنت قدیم و جدید، کره را به کشوری جذاب برای مسافرت و… تبدیل کرده است.

اگر قصد سفر یا مهاجرت به کره جنوبی یا واردات و صادرات از کره جنوبی را دارید، باید آداب و رسوم مردم آن را هم بدانید. این کشور، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم جالبی دارد که برای بسیاری از مردم جهان جذاب است.

جشن‌ها و مراسم سنتی

کره جنوبی جشن‌ها و مراسم سنتی زیادی دارد که بخش مهمی‌از فرهنگ و آداب و رسوم کره جنوبی را تشکیل می‌دهند. این جشن‌ها فرصتی برای مردم است تا دور هم جمع شوند، سنت‌های قدیم و جدید را زنده نگه دارند و شادی کنند.

جشن سال نو کره جنوبی؛ سولنال

یکی از مهم‌ترین جشن‌های کره، سولنال (Solnal) یا سال نو قمری است. این جشن در 1 ژانویه برگزار می‌شود و در آن خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، لباس‌های سنتی می‌پوشند و غذاهای خاصی درست می‌کنند. بچه‌ها هم به بزرگترها احترام می‌گذارند و از آنها عیدی می‌گیرند.

عید شکرگزاری چوسوک

جشن مهم دیگر، چوسوک یا جشن شکرگزاری کره‌ای است که در اواسط پاییز برگزار می‌شود. در این جشن، مردم برای محصول خوب و فراوان کشورشان شکرگزاری می‌کنند. این عید یک تعطیلات سه روزه است.

با کمال میل، اجازه دهید فستیوال‌ها و جشن‌های مهم کره جنوبی را به صورت متنی پیوسته و قابل فهم برایتان توضیح دهم:

فستیوال یخ هواچون سانچونیو

در زمستان، فستیوال یخ هواچون سانچونیو برگزار می‌شود. در این جشن، مردم برای ماهیگیری قزل‌آلا به یک رودخانه یخ‌زده می‌روند. آن‌ها در سوراخ‌های یخ ماهیگیری می‌کنند و حتی گاهی با دست خالی ماهی می‌گیرند. در این فستیوال فعالیت‌های دیگری  هم مانند لوژسواری و فوتبال روی یخ انجام می‌دهند.

جشن در آداب و رسوم کره جنوبی
انواع جشن ها در کره جنوبی

فستیوال شکوفه‌های گیلاس

با آمدن بهار، فستیوال شکوفه‌های گیلاس در جینهائه برگزار می‌شود. این جشن زیبا با منظره‌ای خیره‌کننده از شکوفه‌های صورتی گیلاس همراه است. مردم می‌توانند زیر درختان قدم بزنند و از زیبایی طبیعت لذت ببرند.

فستیوال گِل بوریونگ

در تابستان، فستیوال گِل بوریونگ مردم را به ساحل می‌کشاند. در این جشن، شرکت‌کنندگان در گِل می‌غلتند، کشتی می‌گیرند و از سرسره‌های گلی لیز می‌خورند. این فستیوال که زمانی برای تبلیغ خواص درمانی گِل شروع شده بود، حالا به یک رویداد بین‌المللی و پرطرفدار تبدیل شده است.

فستیوال فانوس جینجو

پاییز فصل برگزاری فستیوال فانوس جینجو است. در این جشن، فانوس‌های رنگارنگ و زیبا بر فراز رودخانه نام به پرواز درمی‌آیند. مردم آرزوهایشان را روی فانوس‌ها می‌نویسند و آن‌ها را به آسمان می‌فرستند.

فستیوال آتش‌بازی بوسان

فستیوال آتش‌بازی بوسان نیز در پاییز برگزار می‌شود و آسمان شهر را با نورهای رنگارنگ روشن می‌کند. هر ساله میلیون‌ها نفر در این جشن شرکت می‌کنند.

فستیوال اولترا

برای دوستداران موسیقی، فستیوال اولترا در تابستان برگزار می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی الکترونیک در آسیاست. همچنین فستیوال آسیا وان در بوسان، محل گردهمایی طرفداران موسیقی پاپ کره‌ای است.

سایر جشن‌ها

در طول سال، فستیوال‌های دیگری مانند فستیوال کیمچی، جشن گل آفتابگردان، و فستیوال تفنگ آب‌پاش نیز برگزار می‌شود که هر کدام تجربه‌ای منحصر به فرد از فرهنگ و آداب و رسوم کره جنوبی را نشان می‌دهند. این فستیوال‌ها نه تنها برای مردم کره جنوبی، بلکه برای گردشگران نیز جذاب هستند و فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ غنی این کشور فراهم می‌کنند.

آداب غذایی و مهمان‌نوازی

مردم در کره جنوبی، فقط برای سیر شدن، غدا نمی خورند، بلکه این کار بخش مهمی‌ از فرهنگ آنها محسوب می‌شود و حتی از آن برای شروع روابط جدید استفاده می‌کنند.

اگر شخصی شما را برای صرف غذا دعوت کرد، وقتی سر میز غذا نشستید، باید منتظر بمانید تا بزرگتر مجلس شروع به خوردن کند. این نشانه احترام به بزرگترها است که در فرهنگ کره بسیار مهم است.

مردم کره جنوبی هنگام خوردن نودل در بیشتر موارد، آن را هورت می‌کشند، این کار یکی از عادت‌های جالب هنگام غذا خوردن در کره است. برخلاف بسیاری از فرهنگ‌ها که این کار را بی‌ادبی می‌دانند، در کره این رفتار کاملاً عادی است. در حقیقت، هورت کشیدن نشان می‌دهد که شما از غذای خود لذت می‌برید و از دست‌پخت آشپز راضی هستید.

اگر به رستورانی در کره بروید، قطعا با فضایی پر سر و صدا مواجه می‌شوید. مردم گره معمولاً در رستوران‌ها با صدای بلند صحبت می‌کنند. این رفتار که ممکن است برای برخی عجیب به نظر برسد، اما در واقع نشانه شادی و لذت بردن از غذاهای خوشمزه است.

کره ای‌ها در مورد پول دادن و انعام هم، آداب خاصی دارند. اگر می‌خواهید به کسی پول هدیه بدهید، بهتر است آن را در پاکت بگذارید. برای انعام دادن در رستوران هم، ادب حکم می‌کند که آن را لابلای پول تا شده بگذارید و بدون جلب توجه به گارسون بدهید. البته، یک نکته مهم این است که در برخی رستوران‌ها ممکن است علامت انعام ممنوع را ببینید. در این صورت، نباید به هیچ عنوان انعام بدهید، زیرا این کار می‌تواند بی‌احترامی‌تلقی شود.

پوشاک سنتی و مدرن

کره‌ای‌ها به ظاهر و لباس خود بسیار اهمیت می‌دهند. حتی در مناطق محلی هم دختران جوان به شدت به مد علاقه‌مند هستند. این موضوع نشان می‌دهد که انتخاب لباس مناسب در آداب و رسوم کره جنوبی بسیار مهم است.

در محیط‌های رسمی، مردان معمولاً کت و شلوار تیره با پیراهن سفید و کراوات می‌پوشند. زنان هم، کت و شلوار، پیراهن یا بلوز همراه با دامن می‌پوشند. نکته مهم این است که در محیط‌های رسمی‌پوشیدن لباس‌های بدون آستین یا خیلی تنگ در این فرهنگ چندان پسندیده نیست.

جذاب‌ترین بخش پوشاک کره‌ای، لباس سنتی آنهاست که هانبوک نام دارد.‌هانبوک که به معنای لباس کره‌ای است، در گذشته لباس خانواده‌های سلطنتی و اشراف‌زادگان بوده است. این لباس زیبا و رنگارنگ هنوز هم در جشن‌های رسمی‌و نیمه‌رسمی‌پوشیده می‌شود.

هانبوک زنانه شامل یک بلوز رویی به نام جاگوری است که با ربان بسته می‌شود و یک دامن بلند به نام چیما.‌هانبوک مردانه علاوه بر این‌ها، شلوار هم دارد. این لباس‌ها معمولاً با رنگ‌های طبیعی و شاد دوخته می‌شوند. جالب است بدانید که دولت کره جنوبی برای تشویق مردم به حفظ این سنت، روزی را به نام روز‌هانبوک نامگذاری کرده است. در این روز، مردم لباس سنتی خود را می‌پوشند و جشن می‌گیرند.

هانبوک با خطوط ساده و بدون جیب طراحی شده و اغلب با گلدوزی‌های ظریف و زیبا تزیین می‌شود. این لباس نه تنها زیباست، بلکه نمادی از فرهنگ غنی کره نیز هست.

لباس سنتی و مدرن کره ای
لباس سنتی و مدرن کره ای

زبان و ارتباطات

زبان کره‌ای، که به آن هانگول می‌گویند، زبان رسمی‌کره جنوبی است. این زبان برای افرادی که زبان‌های دیگری مثل انگلیسی یا فارسی بلد هستند، ممکن است کمی‌عجیب به نظر برسد. اما جالب است بدانید که الفبای کره‌ای را می‌توان در مدت کوتاهی و به راحتی یاد گرفت.

کره ای‌ها در رفتار‌های اجتماعی و ارتباطاتی که می‌گیرند  نیز، آداب و رسوم خاص خودشان را دارند، در ادامه برخی از آداب و رسوم کره جنوبی در ارتباطات را شرح می‌دهیم:

  • احترام گذاشتن به دیگران، به خصوص افراد مسن‌تر یا مقام بالاتر، بسیار مهم است. این احترام در نحوه صحبت کردن هم دیده می‌شود. آنها از کلمات و عبارات مختلفی استفاده می‌کنند که نشان دهنده سطح احترام آن‌ها است.
  • وقتی با کسی آشنا می‌شوید، معمولاً تعظیم می‌کنید. عمق تعظیم نشان دهنده میزان احترام شماست. دست دادن هم رایج است، اما معمولاً همراه با تعظیم انجام می‌شود.
  • کره‌ای‌ها معمولاً مستقیم نه نمی‌گویند چون فکر می‌کنند این کار بی‌ادبی است. به جای آن، ممکن است بگویند سخت است یا باید فکر کنم.
  • در مکالمات، کره‌ای‌ها اغلب از اصطلاح ما به جای من استفاده می‌کنند، حتی وقتی درباره چیزی شخصی صحبت می‌کنند.
  • نکته جالب دیگر این است که در کره، پرسیدن سن یک فرد عادی است. آنها از این اطلاعات برای تعیین نحوه صحبت کردن و رفتار مناسب استفاده می‌کنند.
  • در محیط کار، معمولاً از نام خانوادگی همراه با عنوان شغلی استفاده می‌شود. مثلاً به جای گفتن آقای کیم، می‌گویند مدیر کیم.
  • کره‌ای‌ها همچنین به زبان بدن توجه زیادی دارند. مثلاً، خیره شدن مستقیم به چشم کسی که مقام بالاتری دارد، می‌تواند بی‌ادبی تلقی شود.

تاثیر فرهنگ بر کسب و کار

یکی از مهم‌ترین تاثیرات فرهنگی در کسب و کار کره، احترام به سلسله مراتب است. در شرکت‌های کره‌ای، افراد مسن‌تر و با تجربه‌تر معمولاً در موقعیت‌های بالاتر قرار دارند و احترام زیادی دریافت می‌کنند. مثلا در جلسات کاری، افراد جوان‌تر باید صبر کنند تا بزرگترها صحبت کنند و نظر بدهند.

روابط شخصی هم در کسب و کار کره بسیار مهم است. کره‌ای‌ها ترجیح می‌دهند قبل از شروع همکاری تجاری، یکدیگر را بهتر بشناسند. به همین دلیل، جلسات کاری اغلب با صرف غذا یا نوشیدنی همراه است که برای ایجاد روابط شخصی و اعتماد متقابل است.

در فرهنگ کاری کره، کار گروهی اهمیت زیادی دارد. کارمندان معمولاً ساعات طولانی در کنار هم کار می‌کنند و حتی گاهی بعد از ساعات کاری، به یکدیگر کمک می‌کنند تا کارهایشان را به اتمام برسانند. در تصمیم گیری‌ها هم، همه افراد درگیر باید نظر بدهند و به توافق برسند.

طاهاتجارت

جمع بندی

کره جنوبی، سرزمینی است که در آن سنت و مدرنیته به زیبایی در هم آمیخته شده است. هر جنبه از فرهنگ این کشور داستانی برای گفتن دارد، از جشن‌های رنگارنگ و پرشور سنتی و مدرن گرفته تا آداب غذا خوردن و مهمان‌نوازی کره ای‌ها و حتی پوشاک سنتی و مدرنشان. فستیوال‌های متنوع کره، از جشن یخ و برف در زمستان تا شکوفه‌های گیلاس در بهار و آتش‌بازی‌های باشکوه در پاییز هم، هر کدام گوشه‌ای از آداب و رسوم کره جنوبی را به نمایش می‌گذارند. برای آشنایی بیشتر با کره جنوبی شما را به مطالعه مقاله “واحد پول کره جنوبی” دعوت می‌کنیم.

سوالات متداول

  • چرا کره‌ای‌ها موقع سلام و خداحافظی تعظیم می‌کنند؟

تعظیم کردن در فرهنگ کره جنوبی نشانه احترام است. این عمل فقط محدود به سلام و خداحافظی نیست، بلکه در موقعیت‌های مختلف اجتماعی برای احترام گذاشتن استفاده می‌شود.

  • آیا در کره با چوب غذا می‌خورند؟

کره‌ای‌ها معمولاً از ترکیب چاپستیک (چوب) و قاشق استفاده می‌کنند. چاپستیک برای برداشتن تکه‌های غذا و قاشق برای خوردن برنج و سوپ استفاده می‌شود.

  • آیا نوشیدن الکل در فرهنگ کره اجباری است؟

نوشیدن الکل، به‌ویژه سوجو، بخش مهمی‌از فرهنگ و آداب و رسوم کره جنوبی است، اما اجباری نیست. در محیط‌های کاری و اجتماعی، نوشیدن الکل اغلب به عنوان راهی برای ایجاد روابط نزدیک‌تر استفاده می‌شود. با این حال، اگر شما به دلایل شخصی، مذهبی یا سلامتی تمایل به نوشیدن الکل ندارید، می‌توانید به طور مؤدبانه آن را رد کنید.

جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.