گروه بازرگانی طاها | ارائه تمامی خدمات مربوط به واردات و صادرات

طاها تجارت - اصلی

همه چیز درباره وون کره جنوبی: واحد پول ملی

واحد پول کره جنوبی چیست؟

اگر قصد سفر یا خرید از کره جنوبی را دارید، ممکن است برایتان سوال شده باشد که واحد پول کره جنوبی چیست؟  کره جنوبی، یکی از پیشرفته‌ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان است که واحد پول ملی آن با نام وون کره جنوبی شناخته می‌شود.

از زمانی که کره جنوبی در سال ۱۹۴۵ از استعمار ژاپن آزاد شد، وون به عنوان ارز رسمی این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این واحد پولی که نماد آن با حرف لاتین W نشان داده می‌شود، نقش کلیدی در رشد و پیشرفت اقتصادی چشمگیر کره جنوبی ایفا کرده است. امروزه وون یکی از قوی‌ترین و پرارزش‌ترین ارزهای آسیایی محسوب می‌شود.

تاریخچه وون کره جنوبی

واحد پول کنونی کره جنوبی، وون  (won , 원) است که داستان پیدایش و تحولات آن، ریشه در گذشته‌های دور این سرزمین دارد. در آغاز، در سال 1633 میلادی، سکه‌های مسی به نام مون (mun , 문) به عنوان نخستین واحد پولی در این کشور رایج شدند. این سکه‌ها تا دو قرن بعد، یعنی سال 1892 مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بعد از آن، واحد پولی جدیدی با نام یَنگ (yang , 양) جایگزین مون شد، اما این تغییر چندان دوام نیاورد و ده سال بعد، در سال 1902، وون با ارزش معادل 5 ینگ، به عنوان واحد رسمی پول کره معرفی شد. در این دوران، بانک کره نیز در سال 1909 تأسیس شد.

با شروع جنگ جهانی و اشغال کره توسط ژاپن، نام این بانک به بانک چوسان (조선 ، joseon) تغییر یافت و کره ناچار شد واحد پولی خود را به ین ژاپنی تبدیل کند. اما دوباره با پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، وون دوباره  به عنوان واحد پول ملی کره اعلام شد. اما باز هم در سال 1953، واحد پولی موقت دیگری با نام هوان (hwan , 환)  و ارزش معادل صد وون معرفی شد.

ممکن است برایتان سوال شده است که در حال حاضر واحد پول کره جنوبی چیست؟

در نهایت در سال 1962، وون با ارزشی برابر با ده هوان، یک بار دیگر جایگاه خود را به عنوان واحد پول رسمی کره جنوبی پس گرفت و از آن زمان تاکنون، وون همچنان پول رایج در این کشور باقی مانده است.

واحد پول کره جنوبی چیست؟
تاریخچه وون واحد پول کره جنوبی

نرخ تبدیل وون به سایر ارزها

نرخ تبدیل وون کره جنوبی به سایر ارزهای مهم جهانی بر اساس شرایط بازار ارز متغیر هستند و ممکن است در زمان‌های مختلف تغییر کنند.

 طبق آخرین نرخ در تاریخ 27 می 2024، نرخ تبدیل وون به سایر ارزها به شرح زیر است:

  • دلار آمریکا (USD) :هر 1,000 وون کره جنوبی معادل 0.7 دلار آمریکا است.
  • یورو (EUR): هر 1,000 وون معادل 0.645 یورو است.
  • پوند انگلیس (GBP): هر 1,000 وون برابر با 0.549 پوند انگلیس می‌باشد.
  • ین ژاپن (JPY): هر 1,000 وون کره جنوبی ارزش 109.84 ین ژاپن را دارد.
  • دلار استرالیا (AUD): 1,000  وون معادل 1.0549 دلار استرالیا است.
  • دلار کانادا (CAD): برای هر 1,000 وون باید 00.956 دلار کانادا پرداخت کرد.
  • ریال ایران (IRR): برای هر 1,000 وون باید 429000 ریال ایران پرداخت کرد.

استفاده از وون در معاملات بین‌المللی

وون، واحد پول کره جنوبی، در عرصه معاملات تجاری بین المللی نقش کلیدی دارد. این ارز ملی، عامل اقتصاد قدرتمند و صنعتی کره است که در سطح جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

تصور کنید یک شرکت بزرگ کره‌ای مانند سامسونگ یا هیوندای می‌خواهد محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کند. در این صورت، تمامی مراحل فروش و دریافت وجه، از طریق واحد پول وون انجام می‌شود. همچنین زمانی که این شرکت‌ها نیاز به واردات مواد اولیه یا قطعات از سایر کشورها دارند، باید واحد پولشان را به واحد پول آن کشور برای پرداخت هزینه‌ها تبدیل کنند.

اما ممکن است برایتان سوال باشد که چگونه این فرآیند در سطح بین المللی انجام می‌شود؟ بانک‌های بزرگ کره‌ای مانند کره اکسچنج بانک، شینهان بانک و ووری بانک، شعبه‌ها و دفاتر نمایندگی در سراسر جهان دارند. این بانک‌ها به شرکت‌های کره‌ای کمک می‌کنند تا به راحتی وجوه را به وون منتقل کرده و معاملات بین المللی خود را انجام دهند.

فرض کنید یک شرکت کره‌ای می‌خواهد از یک تامین کننده در آلمان کالایی را خریداری کند. این شرکت می‌تواند از طریق شعبه یکی از بانک‌های کره‌ای در آلمان، وجه مورد نیاز را به وون پرداخت کند. سپس بانک معادل آن را به یورو تبدیل کرده و به حساب تامین کننده آلمانی واریز می‌نماید.

فرآیند مشابهی برای صادرات نیز اتفاق می‌افتد. یک خریدار در خارج از کره، پول را به حساب شعبه بانک کره‌ای در کشور خودش واریز می‌کند. این وجه سپس به وون تبدیل شده و به حساب شرکت کره‌ای صادرکننده منتقل می‌شود.

تبدیل وون به دلار و یورو
نحوه تبدیل وون به دلار و یورو

نکات مهم برای مسافران و تجار

آیا قصد سفر یا فعالیت تجاری در کره جنوبی را دارید؟ در این صورت، باید بدانید که واحد پول کره جنوبی چیست. اگر مسافر هستید در سفر به این کشور باید وون داشته باشید چرا که پرداخت هزینه‌های سفر تا خرید سوغاتی و صنایع دستی، همگی با وون انجام می‌شود. توصیه می‌شود پیش از سفر به کره، مقداری وون تهیه کنید تا در بدو ورود، مشکلی برای پرداخت هزینه‌های اولیه نداشته باشید.

تجار و فعالان اقتصادی نیز برای انجام معاملات تجاری در کره جنوبی، باید با وون آشنایی کامل داشته باشند. خرید یا فروش کالا و خدمات، پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل، عوارض گمرکی و مالیات، همگی به وون صورت می‌گیرد. علاوه بر این، حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان شاغل در شرکت‌های کره‌ای نیز به وون پرداخت می‌شود.

اسکناس‌های رایج وون شامل مبالغ 1,000، 5,000، 10,000 و 50,000 وونی است. همچنین سکه‌های 10، 50، 100 و 500 وونی نیز در گردش هستند. قبل از انجام معاملات، بهتر است از ارزش دقیق هر اسکناس و سکه آگاهی داشته باشید.

نکته مهم دیگر توجه به نرخ تبدیل وون به سایر ارزهای اصلی جهانی است. همانطور که پیش از این هم گفتیم، این نرخ متغیر بوده و بر اساس شرایط بازار ارز تعیین می‌شود.

طاها تجارت در فرآیند واردات از کره جنوبی همراه شما خواهد بود.

تاثیر اقتصادی وون بر تجارت

اکنون که می‌دانید واحد پول کره جنوبی چیست؟ این را هم باید بدانید که وون تاثیر اقتصادی زیادی بر تجارت دارد. به طوری که اگر ارزش وون در مقابل ارزهای دیگر کشورها مثل دلار یا یورو بالا برود، کالاهایی که کره صادر می‌کند برای خریداران خارجی گران‌تر می‌شوند. این باعث می‌شود آن‌ها کمتر از محصولات کره‌ای بخرند. اما در عوض، برای مردم کره خرید کالاهای وارداتی ارزان‌تر می‌شود.

اگر ارزش وون پایین بیاید، اتفاق برعکس رخ می‌دهد. کالاهای صادراتی کره برای خریداران خارجی ارزان‌تر می‌شوند و آن‌ها بیشتر می‌خرند. اما واردات برای مردم کره گران‌تر می‌شود.

دولت و بانک مرکزی کره باید مراقب باشند که نوسانات زیاد در ارزش وون رخ ندهد. چون این موضوع می‌تواند برای اقتصاد و تجارت کره مشکل‌ساز باشد. آن‌ها سعی می‌کنند با سیاست‌های پولی و ارزی مناسب، ارزش وون را در حد متعادلی نگه دارند تا تجارت و رشد اقتصادی کره ادامه پیدا کند.

در مجموع، وون بی‌تردید یکی از ارکان اصلی اقتصاد کره جنوبی و تجارت جهانی آن محسوب می‌شود. نقش آن در زندگی میلیون‌ها نفر، چه کارکنان شاغل در شرکت‌های صنعتی و چه فعالان بخش صادرات و واردات، غیرقابل انکار است.

تاثییر وون بر تجارت
تاثییر وون بر تجارت

جمع بندی

برای سفر و یا تجارت راحت و بی دغدغه به کشور کره جنوبی، باید بدانید که واحد پول کره جنوبی چیست. واحد پول این کشور وون نامیده می‌شود. این ارز رسمی با علامت اختصاری ₩ و کد ایزو KRW شناخته می‌شود. اگر قصد سفر به این کشور را دارید یا می‌خواهید تجارتی انجام دهید، آشنایی با واحد پول آن می‌تواند به شما در خریدهای ضروری کمک کند. ارزش یک وون کره جنوبی در حدود ۰.۰۰۰۸۴ دلار آمریکا است.

طاها تجارت

سوالات متداول

واحد پول کره جنوبی چیست؟

واحد پول رسمی کره جنوبی وون نام دارد و با نماد ₩ یا کد KRW نوشته می‌شود.

اسکناس‌های رایج وون چه مبالغی هستند؟

در حال حاضر، اسکناس‌هایی با مبالغ 1,000، 5,000، 10,000 و 50,000 وونی در کره در گردش هستند. اسکناس 500 وونی نیز تا چندی پیش رایج بود اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سکه‌های رایج وون کره چه ارزش‌هایی دارند؟

سکه‌های فلزی وون که در گردش هستند، مبالغ 10، 50، 100 و 500 وون هستند.

نرخ تبدیل تقریبی وون به دلار آمریکا و یورو چقدر است؟

به طور تقریبی برای هر 1,000 وون کره جنوبی باید حدود 0.7 دلار آمریکا یا 0.67 یورو پرداخت کرد (بر اساس نرخ روز 27 می 2024). البته این نرخ‌ها بر اساس شرایط بازار ارز و عوامل اقتصادی متغیر است.

جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید.